۱۰ مهر ۱۴۰۳، ۹:۱۰

تخلیه و بارگیری کالا در بنادر غرب هرمزگان از مرز ۶ میلیون تن گذشت

تخلیه و بارگیری کالا در بنادر غرب هرمزگان از مرز ۶ میلیون تن گذشت

بندرعباس- مدیر بنادر و دریانوردی غرب استان هرمزگان از تخلیه و بارگیری بیش از شش میلیون و ۱۸۱ هزارتن انواع کالای نفتی و غیرنفتی در شش ماهه امسال خبرداد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مرتضی سالاری در تشریح عملکرد شش‌ماهه بنادر غرب استان اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان شهریورماه امسال در مجموع ۶ میلیون و ۱۸۱ هزار و ۱۴۰ تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی در بنادر غرب تخلیه و بارگیری شد.

وی ادامه داد: از مجموع عملیات تخلیه و بارگیری انجام شده، سه میلیون و یک هزار و ۴۳۳ تن مربوط به کالاهای غیرنفتی و سه میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۰۷ تن با افزایش ۱۰ درصدی به فرآورده‌های نفتی اختصاص دارد.

صادرات بیش از سه میلیون تن انواع کالا

مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان در ادامه میزان صادرات کالاهای نفتی و غیرنفتی در بنادر غرب استان در این مدت را سه میلیون و ۵ هزار و ۶۳۲ تن اعلام کرد که از مجموع صادرات انجام شده یک میلیون و ۴۴۷ هزار و ۷۲۸ تن مربوط به صادرات غیرنفتی و یک میلیون و ۵۵۷ هزار و ۹۰۴ تن به صادرات نفتی اختصاص دارد.

سالاری عمده صادرات را شامل میوه و تره بار، خشکبار، مواد معدنی و مصالح ساختمانی عنوان کرد و ادامه داد: از مجموع عملیات انجام شده، ۲ میلیون و ۴۶۳ هزار و ۹۸۷ تن فرآورده‌های نفتی و غیرنفتی با ۱۱ درصد افزایش به صورت رویه کابوتاژ (حمل و نقل ساحلی) در بنادر غرب استان هرمزگان جابجا شده است.

به گفته وی؛ از این میزان بنادر غرب استان هرمزگان با کابوتاژ ۸۴۲ هزار و ۲۰۴ تن فرآورده‌های غیرنفتی و کابوتاژ یک میلیون و ۶۲۱ هزارو ۷۸۳ تن فرآورده نفتی با ۳۷ درصد افزایش روزهای پررونقی را در این بخش از عملیات تجربه کرده است.

صادرات بیش از ۴۷ هزار TEU کانتینر یخچالی

کانتینر یخچالی

مدیر بنادر غرب هرمزگان در ادامه بخش صادرات به افزایش ۹ درصدی تخلیه و بارگیری کانتینر یخچالی و صادرات بیش از ۴۷ هزار TEU کانتینر یخچالی در بنادر این استان خبرداد.

سالاری با اشاره به ۴۷ هزار و ۷۶۹ TEU حجم صادرات کانتینر یخچالی از طریق بنادر غرب هرمزگان گفت: با تخلیه و بارگیری ۹۵ هزارو ۵۳۸ TEU کانتینر یخچالی با تناژ ۹۸۷ هزار و ۲۹ تن، بنادر غرب استان توانست ۹ درصد افزایش به دست آورد.

ترانزیت افزون بر ۱۱۶ هزار دستگاه خودرو در بنادر بندرلنگه

بندرلنگه

مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان در بخش دیگری به ترانزیت خودرو اشاره کرد و افزود: در دوره زمانی یاد شده، حجم ترانزیت کالاهای نفتی و غیرنفتی که عمده آن محموله خودرو بوده به ۲۷۲ هزار ۳۲ تن رسید که ۱۴ درصد افزایش در این بخش ثبت شد.

سالاری گفت: در شش ماهه سال جاری ترانزیت بیش از ۱۱۶ هزار و ۸۳۸ خودرو با ۱۵ درصد افزایش از طریق بندرلنگه به کشورهای آسیای میانه و عراق انجام گرفت و این بندر توانست جایگاه نخست این بخش را در بین دیگر بنادر کشور به خود اختصاص دهد.

وی اضافه کرد: تخلیه این تعداد خودروی ترانزیتی توسط یک هزار و ۶۲۵ فروند شناور فلزی انجام و پس از تخلیه و انجام تشریفات گمرکی به مقاصد کشورهای عراق، افغانستان و همچنین کشورهای آسیای میانه بارگیری شده است.

گفتنی است؛ مدیریت بنادر و دریانوردی بندرلنگه به عنوان هسته مرکزی بنادر غرب استان هرمزگان با پوشش بر ۱۰ بندر تجاری و مسافری و نظارت بر ۴۶ سازه دریایی از انتهای محدوده شهرستان بندر خمیر تا ابتدای حوزه استحفاظی استان بوشهر و پشتیبانی نیمی از جزایر کشور، ۶۰۰ کیلومتر مرز دریایی را در بر دارد.

کد خبر 6242526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha